Nu de kostenbesparingen van NDC “niet blijken te zijn wat het moest zijn”, zei de Chief Commercial Officer van Air France vorige week bekritiseerde American Airlines‘distributieplan.
“American Airlines loopt voorop – ze denken dat ze voorop lopen – in nieuwe distributiestrategieën”, zei Angus Clarke tijdens een investeerdersbijeenkomst van de Air France-KLM Groep op 14 december. “De realiteit voor ons is dat NDC aardig is om hebben, maar het trekt momenteel verkeer met een zeer lage opbrengst aan. Vanuit kostenoogpunt is het ook leuk om te hebben, maar de onderhoudskosten zijn ook niet perfect. De opbrengsten die u krijgt van de high-end zakenreismanagers, de high-end agenten die nog steeds via mondiale distributiesystemen komen, zijn zo ver superieur aan de kosten die daarmee gepaard gaan, dat we daar niet de rug toe kunnen keren en weglopen. .
“De grote zakenreismanagers zoals Amex GBT zijn zo negatief over het verlaten van de GDS-omgeving”, aldus Clarke. “Het is zeker niet iets waarbij we een schakelaar omzetten zoals American heeft geprobeerd te doen, en gewoon zeggen: ‘Dit is magie.’ Het is geen magie.” Clarke beweerde dat United en Delta ‘zeker’ marktaandeel wonnen van American, dus Delta-partner Air France-KLM profiteert daarvan.
Het lijkt erop dat Paul Abbott, CEO van American Express Global Business Travel, het met een groot deel van Clarke’s commentaar eens is.
Abbott merkte de plannen op voor de groei van de internationale premiumcapaciteit in de komende jaren door elk van de drie grote Amerikaanse netwerkcarriers en zei deze maand op The Beat Live: “Als ik dat soort investeringen zou doen, zou ik er goed over nadenken om mijn capaciteit te verdubbelen. een segment van de markt dat $500 miljard aan beheerde premium reisuitgaven heeft met zeer hoge opbrengsten. We zien dat veel leveranciers zo denken en zeggen [spending by] de Amerikaanse consument begint wat af te koelen en de economische omstandigheden zijn iets onzekerder.
“Ik zie veel meer leveranciers hun relatie met ons verdubbelen, hun samenwerking met ons verdubbelen en hun marktaandeel in de zakenreisindustrie vergroten, dan ik het tegenovergestelde doe”, zei hij. “Niet eens in de buurt.”
Een op 4 december aangekondigde schuldsanering zou dat moeten doen help Travelport het hoofd boven water te houden maar dat is niet zeker, merkte Moody’s vorige week op toen hij de kredietwaardigheid van de GDS-aanbieder verlaagde. “Bij de start van de herstructurering had het bedrijf al toestemming gekregen van 80 procent van de senior kredietverstrekkers en 85 procent van de junior kredietverstrekkers”, schreef Moody’s. “Als Travelport geen 100 procent toestemming krijgt van haar kredietverstrekkers over de voorgestelde buitengerechtelijke herstructurering, zal het de voorgestelde transacties starten via een voorverpakt Chapter 11-proces in de VS, wat ook een geval van wanbetaling vormt volgens de definities van Moody’s.”
Een woordvoerder van Travelport weigerde dinsdag bijgewerkte informatie te verstrekken. Zoals gepland vertegenwoordigt de herstructurering een verlies voor kredietverstrekkers, een wanbetaling en een “noodlijdende uitwisseling”, aldus verklaringen van vorige week van zowel Moody’s als S&P Global.
Voor het eerst publiceerde International SOS informatie over de risico’s van klimaatverandering in zijn jaarlijkse vooruitzichtenook in het interactieve Risicokaart. Het instrument, samengesteld door het Euro-mediterrane Centrum voor Klimaatverandering en het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Commissie, schat de impact van klimaatverandering op toekomstige risico’s van humanitaire crises en rampen.
“International SOS ziet een stijgende trend in het aantal klimaatgerelateerde waarschuwingen dat aan klanten wordt afgegeven, omdat de stijgende temperaturen op aarde de gezondheidsrisico’s over de hele wereld vergroten”, aldus het bedrijf. “Er waren in 2023 80 procent meer medische waarschuwingen uitgegeven door International SOS met betrekking tot factoren van klimaatverandering vergeleken met 2022.”
Ondertussen reagerend op Everbridge resultaten van de enquête verscheen deze zomer in Tijdschrift voor risicobeheer, Bruce McIndoe van McIndoe Risk Advisory, een bestuurslid van GBTA, deze week schreef op LinkedIn over zijn teleurstelling over de stand van zaken op het gebied van risicobeheer. McIndoe was “geschokt” dat organisaties “zich niet bewust zijn van de noodzaak om hun risicoprofiel te begrijpen, bereid te zijn om te reageren op het verlies van mensen, locaties, aanbod en/of informatie, en niet over basisprocessen beschikken om het risicobeheerbeleid te communiceren en procedures.” Eén op de vier C-suite leidinggevenden die op de enquête reageerden, zei dat hun organisatie ‘sterke’ programma’s voor reisrisicobeheer had, zoals gedefinieerd door ISO31030. McIndoe vroeg zich af: “Hoevelen wisten eigenlijk wat ISO 31030 is?”
Reactie: De Op Ed van Chris Kroeger van 30 november over de distributie van luchtvaartmaatschappijen leidde tot verschillende reacties op zowel thecompanydime.com als op LinkedIn. Met dank aan Suzanne Boyan, Nicole Del Sesto, Andrew Henry, Elliott McNamee, Paul Tilstone en anderen voor het meedenken – en aan Chris voor het terugkomen met enkele afsluitende gedachten en het uitwerken van hier.
Kladblok
Waar we in 2024 aan moeten denken, volgens GoldSpring Consulting
Het breinvertrouwen bij GoldSpring Consulting destilleerde hun visie op de stand van zaken op het gebied van reismanagement tijdens een 11 december webinar met eclectische verwijzingen naar denkers, auteurs en kunstenaars. Gedeeltelijk gebaseerd op input van reisinkopers, opende de presentatie met een grote vraag die ontstond in deze tijden van aanzienlijke veranderingen in de reisdistributie en -inkoop: waarom reizen beheren? Antwoord: Kosten beheersen door middel van onderhandelingen of vraagbeheer; duurzaamheid; naleving van de regelgeving (denk aan de vangrails op het gebied van reizen en vergaderingen in de biowetenschappen en financiële dienstverlening); boekhoudkundige en fiscale behoeften; gegevensbeveiliging/AVG; zorgplicht; en reizigerstevredenheid, bijvoorbeeld door onkosten- of betalingsprocessen efficiënter te maken.
GoldSpring beschouwde de belangrijkste gebieden om in de gaten te houden:
Kunstmatige intelligentie. Het is nog maar de beginfase voor AI, en de meest veelbelovende mogelijkheden liggen op het gebied van onkostenbeheer, fraudedetectie, de luchthavenervaring, vergaderbeheer (ondersteund door augmented virtual reality) en TMC-chat. Zien we het begin van het einde van het zoeken via online boekingstools, waarbij AI al uw gegevens parseert en weet wat te plannen op basis van uw voorkeuren en bedrijfsbeleid?
Alomtegenwoordige profielen. Het consolideren van alle silo’s en het toestaan van real-time updates, op basis van toestemming, zou het gebruik van blockchain kunnen uitnodigen.
Duurzaamheid. Meer bedrijven moeten rapporteren over Scope 3-emissies en hun voetafdruk verkleinen.
NDC. “Wat gaat er gebeuren in 2024?” vroeg GoldSpring-partner Neil Hammond. “Luchtvaartmaatschappijen en leveranciers financieren in wezen de hele waardeketen, van boven tot onder, en dus als die middelen worden verminderd en als de budgetten worden aangescherpt voor wat de luchtvaartmaatschappij in de waardeketen pompt, zou ik zeggen dat de transactiekosten noodzakelijkerwijs zullen stijgen voor de koper.”
De reizigerservaring. Zakenreizigers zijn jaloers op vakantieboekingservaringen en verliezen hun vertrouwen als gevolg van tariefverschillen bij NDC-programma’s. Programmamanagers moeten geweldige, gepersonaliseerde ervaringen creëren en ‘innoveren om de klant vast te houden’, of een andere weg inslaan en de stok in het beleid steken door geen terugbetaling te verlenen of boekingen overal toe te staan, behalve met harde budgetlimieten, zoals Google deed. Door geloofwaardigheid op te bouwen en de rol van reizen als service voor bedrijfsleiders op te bouwen, kunnen reismanagers gebruik maken van extra financiering voor programma-innovatie, opperde GoldSpring-partner Will Tate.
Geïntegreerde oplossingen. Gecombineerde oplossingen van online boekingstoolbouwers, TMC’s, softwarebedrijven voor onkostenbeheer, aanbieders van bedrijfskaarten en bedrijven voor reisrisicobeheer zijn het meest aantrekkelijk voor het kleinere segment van de markt.
Arbeidsuitdagingen. Eenvoudige serviceproblemen worden opgelost; wat overblijft is veeleisender en duurder.
Geïntegreerd vergaderen en vergankelijk. Er is sprake van een ‘woeste’ groei in kleine/eenvoudige bijeenkomsten, maar het beheer ervan is net zo ‘silo’ als altijd. Ja, zegt Tate, dit is al jaren de ‘next big thing’, ‘maar we worden gevraagd om dit vaker op te nemen in de sourcing-oefeningen.’
Reis-ROI is niet aan reismanagers om te bepalen
Als gevolg van het verkeerd begrepen idee dat reismanagers controle hebben over de financiën en uitgaven, of reizigers ertoe moeten aanzetten het rendement van een reis op bestede dollars aan te tonen, spreken twee inkopers tijdens een Directeur Zakenreizen Het gemeentehuis, dat op 12 december via LinkedIn Audio werd gehouden, zei dat dergelijke overwegingen buiten hun bereik lagen.
“We verwachten echt dat de business units met hun teamleden samenwerken om de waarde van reizen te kwantificeren”, zegt Craig Banikowski, senior manager van wereldwijde reizen en bijeenkomsten bij Tyson Foods. ‘Ik geloof niet dat het aan mij is om een reis ter discussie te stellen. Het is gewoon niet in mijn stuurhuis. Ik werk samen met de leiders van business units om ervoor te zorgen dat we aan de behoeften van hun reizigers voldoen, maar het is aan hen om hun budget te beheren. De waardering vindt naar mijn mening plaats op business unit-niveau.”
“Ik weet niet of het onze plek is” om vragen te stellen over waarde en ROI, zei Yukari Tortorich, hoofd vluchtoperaties en wereldwijde reisdiensten.
Senior leiderschap moedigde persoonlijke ontmoetingen aan nadat Discovery en WarnerMedia in 2022 waren gefuseerd ‘om elkaar te leren kennen’, aldus Tortorich, en ‘vanuit een verkoopperspectief, vanuit een omzetgenererend perspectief. [business units] zouden allemaal zeggen dat persoonlijke ontmoetingen waarschijnlijk het meest effectief zijn”, zei ze.
Rond het internet
• voor onze dekking in Directeur Zakenreizen van ons stadhuisevenement in oktober, waarbij drie programmamanagers bespraken wat er is nieuw met reisbeleid.
• Hier is Harvard bedrijfsrecensie met “Drie manieren waarop mannen gendergelijkheid op het werk kunnen bevorderen.”
• Betalingen Duik geland een interview met de nadruk van American Express EVP en fraude-expert Tina Eide de fraudebestrijding‘s voortdurende ‘vicieuze cirkel’.
• Sommige interessant toekomst van werkdekking: HBR’s “Generatieve AI zal virtuele vergaderingen transformeren”; zakendeskundigen vertellen ZDNET in deze lang lezen, “De toekomst van werk is menselijker dan je zou denken”; en er is deze door De Washingtonpost: “‘Zoommoeheid’ kan zijn tol eisen van de hersenen en het hart, zeggen onderzoekers.”
• Volgens deze november Financiële tijden lepelzorgen over gegevensprivacy hebben bedrijven graag Deloitte en KPMG adviseren Amerikaanse leidinggevenden om brandertelefoons te gebruiken wanneer ze Hong Kong bezoeken, traditioneel een gangbare praktijk voor westerlingen die naar het vasteland van China gaan. Sommigen weigeren om die redenen zelfs om naar het financiële centrum te gaan.
Ga cijfers
Tripbam-gegevens laten een normaliserende delta zien over tarieven voor accommodatie gekocht door bedrijven versus de bredere markt. Nadat de tarieven als gevolg van Covid waren gedaald, hebben hotels en rekeningen de onderhandelde tarieven voor 2021 doorgeschoven, en velen deden dit opnieuw voor 2022 voordat ze weer in de onderhandelingen over de tarieven van dit jaar doken. De tarieven zijn het hele jaar door gestegen omdat eigenaren en exploitanten te maken krijgen met stijgende arbeids- en andere kosten.
Voor 2024 vragen voorstellen van Amerikaanse hoteliers meestal om procentuele verhogingen met één cijfer, waarbij kopers doorgaans 5 tot 8 procent hanteren. Sommigen slaagden erin bescheidener stijgingen te bewerkstelligen door terug te dringen.